Minnie







































Na het bouwen van mijn eigen machines in onze eigen productie voor het afvullen van lakstiften en spuitbussen met het etiketteren hiervan, heb ik veel respect gekregen voor machine bouwers. Denk bv aan een VHS cassette die in de recorder geplaatst wordt. Iets laten werken, valt meestal wel mee, maar iets duizenden keren laten draaien of werken zonder een fout, is nog van een
ander paar mouwen. Alleszins de goesting om mij hier mee bezig te houden ben ik toch nog niet verloren, integendeel. Toen ik mijn achterbuur Gerard aan een locomotief zag beginnen, dacht ik daar ga ik nooit aan beginnen, wat een werk is dat. Tot ik mijn mond voorbij had gepraat op een open deur dag in
Antwerpen, en ik er een traktor (Minnie) zag staan, zei ik, dat zou mij misschien ook wel eens interesseren. Ik heb altijd een voorliefde gehad voor tractoren. Maar eigenlijk had ik geen erg aan mijn woorden, tot Gerard terug kwam van de vergadering in Antwerpen, waar ik niet kon bijzijn, met een pakketje. Het waren plannen van een Minnie met engelse maten. Te klein naar mijn zin, dus ik het één duim maar dadelijk omgezet naar 40mm. Daar ik eigenlijk nog nooit een stoommotor gebouwd had, beloofde een andere maat Benny mij, om de ketel te zullen tekenen. Dat was toch al een stap vooruit, en geef toe, was er geen weg terug. Dus ik begon met de eenvoudige op het eerste zicht verstaanbare onderdelen. Op de plannen stonden wel een heel aantal onderdelen, maar assemblages waren er zeker niet voor alle
onderdelen te vinden. En nog meer, vroeger werden veel gaten geboord in de montage, maar deze gaten zijn dan niet te vinden op de tekeningen. Dus, de puzzel was begonnen. Met de huidige tekenprogramma’s is dat eenvoudiger.
Ik kwam er achter dat de Minnie geen replica was, dus eigenlijk kon mijn fantasie toch wel een beetje de vrije loop gaan, en zou dan ook iets bouwen wat niet iedereen had. Omdat ik juist een cursus CNC frezen achter de rug had en hier DXF files voor nodig heb, had ik ook besloten om deze traktor volledig opnieuw uit te tekenen met Inventor. Zo kon ik zelf een volledige nieuwe samenstelling ontwerpen, en uiteraard verbeteringen aangebracht, zoals de
oliepomp die ik op een andere steun gezet heb, een stroomgroep bijgeplaatste met twee koplampen en een achterlicht, een fluitje bijgeplaatst, een kijkglas aan de waterreservoir geplaatst, de ketel geïsoleerd, enz… Bij een koude motor kan er te veel water in de cilinder zijn, waardoor deze blokkeert. Daarvoor
heb ik dan ook Drain Cock kranen op de motor geplaatst. Indien ge op kolen en gas stookt mag men nooit stoken als er zich te weinig water in de ketel bevindt. Dit kunnen we voorkomen door twee veiligheden. Eerst moet ge de kolenbak kunnen laten vallen zodat het vuur van de ketel weg is, bij gas draait ge de kraan dicht of ge moet via een handpomp water in de ketel kunnen toevoegen. Doordat ook nog de kolendeur moeilijk te bereiken is om kolen op de haart te gooien, en deze ook zwavelzuur achter laten, wat moeilijk te poetsen valt op de zwarte kleur met bronzen en messing onderdelen heb ik beslist om deze traktor op gas te stoken. Daarom heb ik besloten een aanhanger te bouwen met een gasketel en een extra water reservoir
met handpomp. Op de traktor komt een extra verdeelkraan zodat we kunnen kiezen of het water in de reservoir van de traktor wordt gepompt, of rechtstreeks in de ketel. De originele pomp is aangesloten op de krukas, en als deze niet draait is er ook geen water. Het was even nadenken wat ik zou bouwen. Omdat ik geen tekeningen had van een wagon, heb ik een wagon ontworpen zoals deze vroeger zou kunnen uitgezien hebben. Een houten hut met twee schuifdeuren, waarvan we het dak kunnen open klappen voor een gasketel in op te bergen. En een waterton met handpomp. De leidingen voor de de gas ton en handpomp kunnen dan ook gekoppeld worden aan de traktor, samen met één achterlicht. De waterton is aan de achterzijde gemaakt om over de volledige diameter open te schroeven. Deze is ook voorzien van een
schuifvan, ook zoals dat vroeger nog al eens voor kwam. De wagon is ook gebouwd met een stevige chassis, en deze is zoals vroeger met klinknagels in
elkander gemonteerd. Dit alles draagt op twee assen met bladveren. Het was aanvankelijk de bedoeling om ook te voorzien om op de wagon te kunnen zitten, maar ben eerder geneigd om de trekker met afstandsbediening te besturen.
